mandag 28. januar 2013

Skappelgenser

Jadda, jeg ble også bitt av denne basillen. Jeg er bare vanvittig treg til å få tatt bilder av det jeg lager, innimellom. Skappelgenseren laget jeg i starten av september, og jeg har enda ikke fått tatt de bildene. Ikke er det noe fint lys til å få tatt det nå heller. 
Men genseren er jeg veldig fornøyd med. Den er suuuuper myk og god. Jeg bruker den veldig mye. Egentlig var jeg bestemt på at dette skulle være en hjemme-kose-genser, men det har jeg vist gitt litt blaffen i, for jeg går med den hele tiden overalt

Dette bilde tok jeg bare i heisen da den nettopp var ferdig strikket for å sende til ei venninne, men da blir det vist bare det dere får se også, siden jeg aldri får somla meg til å ta noen nye. ;)


Jeg syns alltid det er vanskelig å sy pent sammen, pluss at jeg syns montering er gørr kjedelig, så på denne genseren valgte jeg å felle av  på skuldrene ved å strikke delene sammen. Felling er heller ikke min favorittsyssel, så det er digg å få gjort begge deler i samme slengen.

Ikke fell av når du er ferdig med stykkene, men legg de sammen (med pinner i begge delene). Jeg brukte da en p8mm til å felle av med.
Legg fronten på forstykket mot deg (pass på at siste omg er vrang) og legg bakstykket med fronten fra deg. (pass på at siste omg her er rett, altså den delen som ligger mot deg er vrang).
Strikk nå med en manske fra hver pinne og fell av på vanlig vis.

Da får du felt av på begge stykkene samtidig og de blir "sydd" sammen. To fluer i en smekk! :)

For å sy sammen bolen og ermene sydde jeg fra fremsiden noe ala dette. Jeg syr alltid sammen slik når det er riller.


forstykket: 69 riller+vrangbord
bakstykket: 75 riller+vrangbord
erme: 40 riller
Garn: Du Store Alpakka-Tynn Alpakka og Rauma Iris
Pinne: 7mm

8 kommentarer:

  1. Så flott genser, skjønner godt at du bruker den mye:-) Fin farge også! Takk for tips til felling/sammensying i ett. Hilsen fra Marianne

    SvarSlett
  2. Skikkelig fin farge på Skappelen din ;) Og må bare si at lavendeljakka i forrige innlegg også var utrolig fin :)

    SvarSlett
  3. Den fargen var rååå !
    Hilsen og klem fra Beth

    SvarSlett
  4. Nydelig genser, likte fargen spesielt godt! :)

    SvarSlett
  5. Herlig farge! Jeg tenkte også på å strikke meg en grønn Skappel, kjøpte grønn Iris og Tynn Alpakka for å teste, men jeg kom visst aldri så langt som til å få gjort det... Den ble veldig fin!

    SvarSlett
  6. Kjempe fin genser i flott farge;)

    SvarSlett
  7. Likte godt fargen på genseren, ja egentlig hele antrekket ditt! Kul veske spesielt! Har enda ikke blitt en skappel genser på meg - desverre. Synes den er knallfin!

    SvarSlett
  8. Nydelig Skappelgenser Ane!Såg deilig ut. Du er så flink :) Stor klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...