onsdag 9. mars 2011

Oppskrift på heklede kurver

Denne er heklet i Drops muskat med heklenål 3mm
Heklede kurver er en suveren måte å bruke opp bomullsgarn-rester på. Man kan bruke alle slags tykkelser, farger og varianter. Og alt fra hele nøster til små trå-stomper, og lage striper av det. Bare kreativiteten som stopper deg her. ;) Slike kurver kan jo brukes til så mangt. De er supre til alt fra brødkurv på kjøkkenet, votter-/luekurv i gangen, og ikke minst til penner, smykker, hårstrikker, q-tips og bomullpads og andre ting man ikke vet hvor man skal gjøre av. Ja, man kan jo ramse opp i fleng. Og de jo veldig dekorative og fine

Jeg har prøvd mange måter å lage kurver på, men faller alltid tilbake på at jeg dette er den varianten jeg syns blir penest. Grunnen til det er:
  • De doble fm over hverandre gir en fin spiral-effekt i bunnen.
  • Ved å hekle i bare det forreste maskeleddet mellom bunnene og "veggen" i kurven gir en fin markert overgang, og gjør at den står fint
  • Ved at man hele tiden avslutter med en kjm og starter med en lm på hver runde gjør at den blir rett. Hvis man bare hekler rundt og rundt blir den litt skeiv, og den avsluttende runden blir heller ikke så pen da man må slutte midt på en runde. Man slipper også maskemarør siden man ser når man har heklet ferdig runden pga denne skjøten. Det som er litt negativt er jo at man vil se denne skjøten litt, men det gjør ingenting syns jeg.
  • Når man bretter "veggene" dobbelt blir kurven stødigere og ikke så pløsete.

Min oppskrift:

(Hekleinfo: Første fm på beg av hver omg erstattes alltid med 1 lm og hver omg avsluttes alltid med 1 kjm i første fm på beg av omg.)

Hekle 6 lm og sett de sammen til en ring med 1 kjm
Runde1: 1 lm og 11 fm om ringen (=12m)
Runde2: 2 fm i første fm (lm+fm), * 1 fm i den neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av forrige runde. (=18m)
Runde3: 2 fm i første fm (lm+fm), * 1 fm i hver av de 2 neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av forrige runde. (=24m)
Runde4: 2 fm i første fm (lm+fm), * 1 fm i hver av de 3 neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* (=30m)
Runde5: 2 fm i første fm (lm+fm), * 1 fm i hver av de 4 neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* (=36m)
Runde6: 2 fm i første fm (lm+fm), * 1 fm i hver av de 5 neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* (=42m)

Fortsett sånn, og øk 6 m på hver runde, til du får ønsket størrelse på bunnen.

Hekle så en runde i bare det forreste maskeleddet, før du hekler fm gjennom hele masken oppover til du får ønsket lengde på kurven.  Vil du henge kurven på en knagg, så kan du lage en lm-bue på siste runde.  
Si gjerne ifra om det er noe som er uklart, eller hvis det er noe du lurer på!

...brette litt...
Man kan la være å brette...


...eller brette den helt ned, og få en stødigere kant. Denne kurven er heklet i Drops cotton viscose med heklenål 3mm.

12 kommentarer:

  1. Så fine disse kurvene var. Tror jammen jeg kommer til å prøve meg på denne etterhvert. Takk for at du deler oppskrift og erfaringer. :)

    SvarSlett
  2. Den ble kjempe fin også trenger vi jo alltid kurver til ting og tang. Ha en riktig fin dag.

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift og erfaringer!

    SvarSlett
  4. Desse var fine! Takk for oppskrift :)
    Og takk for fine ord i bloggen min! Gledar meg til å følgje med på din også, her var det masse fint!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelige ord i bloggen min :)
    Du har en utrolig fin blogg, det er så mye fint å se her inne. Jeg skal prøve meg på en av disse heklede kurvene dine. Kjempefine! Jeg kommer nok til å skrive om det i min blogg, så linker jeg hit :))
    Du må finne deg et korps, det er gøy og utrolig sosialt! (Vi trenger trompeter :))

    SvarSlett
  6. Har prøvd denne oppskriften nå og ble kjempefornøyd ! Har slitt litt med å finne en oppskrift som er enkel å følge :)

    Har lagt ut ett bilde av kurven på min blogg og linket til dette innlegget :)

    Tusen takk for kjempefin oppskrift !

    Charlotte

    SvarSlett
  7. Tusen takk for lånet av oppskrift. Ble kjempefornøyd :)

    SvarSlett
  8. Nettopp ferdig med en brødkurv med utgangspunkt i din oppskrift :) takk for lånet!
    Renate

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig. Håper du ble fornøyd. :)

      Slett
  9. Do you have this pattern in English?

    SvarSlett
  10. Hei. Jeg er en nybegynner innen hekling. Og fant denne oppskriften på nettet. Trodde jeg forstod den,men jeg skjønner ikke hvordan du får til det mønsteret i bunnen? Den første jeg lagde og raknet opp ble ikke flat i bunnen..så mer ut som en trakt om du skjønner...kan du tenke deg hva jeg gjør feil??en tupp som stakk opp inni kurven liksom..ikke riktig!! Vil så gjerne få til å hekle sånne kurver, syns de er fine! Sett i mange oppskrifter at de bruker dobbelt garn, det er det ikke her eller? Også syns jeg nålen din ser mye tykkere ut enn min. Var det ikke nål 3? Uff..mange spørsmål flere år etter du har lagt ut her..skjønner om du ikke kan svare meg lenger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. :) Jeg bruker enkelt garn og heklenål nr 3 ja. Mine heklenåler har et skaft som er tjukt så de skal være bedre å holde i, men selve nålen er 3. ;)
      Vanskelig for meg å vite hva du gjør feil uten at jeg ser det. Men er det økingen du ikke får til? Du øker med å hekle to fastmasker i samme hullet der hvor jeg har skrevet 2fm i neste fm"). men det kan hende det bare er å stramme litt i den innerste ringen? Jeg syns ofte det står litt opp deri midten liksom.. Jeg hekler alltid endetråden inn i den første sirkelen sånn at man kan dra i den og stramme sirkelen etterpå. Skjønte du det? Hååååper du får det til, for da kommer du til å si "åååja, det var jo ikke så vanskelig". ;) Man må bare knekke heklekoden liksom. :) De er veldig fine, og jeg håper du får glede av dem. :) Masse lykke til!! Og bare spør igjen. :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...