lørdag 12. februar 2011

Et par selvkomponerte pulsvanter

Jeg satt her en dag og hadde lyst til å strikke noen pulsvanter, men klarte ikke å finne en oppskrift som frista. Så da fant jeg på min egen.. I går fikk jeg boken til Pickles i posten, og jeg ser at der er det faktisk noen som likner. hehe.. Men det er med tynnere garn og pinner.


Garnet jeg har brukt kjøpte jeg da jeg var innom Nøstet mitt på Lambertseter senter i Oslo. De hadde masse Rowan garn, og etter mitt positive møte Cocoon garnet (Bella vottene), fikk jeg lyst til å prøve ut flere Rowan typer. Dette er Rowan Lima. (strikkefasthet på p 5,5= 20m X 26r) Utrolig godt og mykt garn! (84%baby alpaca, 8 % merino ull, 8 % nylon). Jeg gleder meg til å bruke dette garnet igjen. Det er 100 m på et nøste, så jeg brukte godt under ett nøste på dette paret med pulsvanter.

(Jeg vet at bildene er litt mørke, men sånn blir det i vintermørket her oppe i nord. Fargen er litt varmere beige enn det ser ut som på bildene.)

 
Disse er veldig enkle å strikke! Og man kan jo variere i både lengde og pynt. Jeg har her valgt å bare ha en helt enkel heklet blomst med en liten brun perlemor knapp i, på den ene vanten. 
Hvis det er noen flere som vil lage disse pulsvantene, får dere oppskriften her:

Pulsvanter:
  • Legg opp 32 m på p 5,5 mm
  • Strikk 3 riller (6 p rett frem og tilbake)
  • Sett arb sammen og strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler 8 cm
  • 2 rett, markør, økh*, 1r, økv*, markør, 29r (høyre hånd: 29r, markør, økh, 1r, økv, markør)
  • Øk på innsiden av hver markør på hver 2. runde, 5 ganger
  • 4 runder rett
  • Fell de 11 m mellom markørene
  • På neste runde legg opp 1 m over de 11 felte. 
  • Fortsett med glattstrikk rundt i 4 cm
  • Strikk 3 riller fram og tilbake
  • Fell av
  • Arbeidet måler nå 18 cm

*økh: løft opp tråden mellom maskene fra baksiden med venstre pinne, strikk 1 m rett (i den forreste maskebuen)
*økv: løft opp tråden mellom maskene fra fremsiden med venstre pinne, strikk 1 m vridd rett (i den bakre del av løkken) 


Heklet blomst: 
  • 5 lm som settes sammen til en ring med 1 km
  • 1 lm
  • 12 fm rundt ringen
  • 1 km i lm på forrige omgang
  • *4 lm, 1st i 1. lm, hopp over 1 fm, km i neste fm* gjenta ganger

Hvis det er noen som lurer på noe, eller hvis oppskriften er uforståelig, så er det bare å si ifra.

8 kommentarer:

  1. Pulsvantene,du har laget var kjempefine.

    SvarSlett
  2. Veldig pene pulsvanter, og mye annet flott i bloggen din :) God helg

    SvarSlett
  3. De ble kjempefine! Moro å prøve ut litt nytt garn :)

    Ha en fin lørdagskveld :)

    SvarSlett
  4. De ble jo helt nydelige!
    Savner deg..

    SvarSlett
  5. Nydelige, og garnet høres veldig lekkert ut!

    SvarSlett
  6. Så lekre pulsvanter. Moro å lage oppskrift selv tenker jeg. Så heldig du er som får prøve Rowan garn. Takk for tipset om butikken.
    Ha en flott søndag.

    SvarSlett
  7. Så fine de ble :) flink du!!

    SvarSlett
  8. Nylige pulsvanter du har laga,tusen takk for oppskrift:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...