mandag 19. desember 2011

Kjole til lille Suna ☼


Denne søte lille kjolen er strikket i julegave til min kusines datter på 2,5 år. Jeg liker veldig godt Nøstebarn tunika 1962, som jeg har strikket før. Men størrelsealternativene der er feil ift hva jeg trengte og jeg ønsket en litt mer a-formet kjole, så da lagde jeg min egen vri. Som dere ser er den godt inspirert av tunikaen fra nøstebarn. Håper den vil passe til en litt lang 2,5 åring. 

Garn: 2,5 nøste Sandnes mini duett (ja, jeg er forelska...)
Pinne: 3mm.


Jeg har er ikke no flink på omregning av størrelser og sånn, så siden det er str 3 år jeg har strikket så er det størrelse 3 år dere får. Jeg tenkte bare jeg kunne dele den med dere, siden den alikevel var skrevet ned. ;)





Oppskrift:
- Legg opp 170 m

- Strikk 6 riller frem og tilbake

- Strikk rett rundt

- Sett et merke på starten av omg og et merke halvveis på runden

- Når arb måler 7 cm fell 2 m i hver side slik: 1r, 1r løst av, 1r, ta den løse masken over, 79 r, 2 rsm, 2 r, 1r løst av, 1r, ta den løse masken over,79 r,  2 rsm

- Fell slik hver 14 rad (litt mer enn 4 cm) 6 ganger (=146m på pinnen)

- Strikk ca 17 omg til eller til arb måler 36 cm

- Start å fell 4 masker før omg er ferdig og fell 4 m på hver side av maskemarkøren og gjenta ved andre maskemarkør (=16m felt)

- På neste omg legges det opp 36 m over de felte m. (=202m på pinnen) Starten av omg er nå der hvor du startet med å legge opp 36 m over første erme.

- Sett en maskemarkør ved hver overgang til ermene (=4 maskemarkører)

- Strikk 3 omg rett

- Begynn å fell 3 masker før maskemarkøren på starten av omg: Strikk 2 m, 2r, 1r løst av, 1r, ta den løse masken over

- Fell på samme måten ved alle maskemarkørene (= 8 masker felt på omg)

- Gjenta disse fellingene annenhver omg til det er felt 10 ganger

- Strikk nå riller frem og tilbake, samtidig som fellingen fortsetter annenhver runde. Fortsett til du har 6 riller og fell av. (=82m på pinnen)


9 kommentarer:

  1. kjempe fin :) nydelig lilla farge. Denne blir hun nok fin i :) ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Kjempefin. Veldig fin lilla farge :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefin kjole!!! God jul til deg og dine...

    SvarSlett
  4. Så fin kjole, til liten prinsesse :)
    Å takk for oppskrift. Jeg har ikke strikket i miniduett ennda, men det må vist prøves snart :)

    SvarSlett
  5. Å nydelig farge!

    Takk for at du er med på mitt lille bursdagslotteri;)

    Juleklem!

    SvarSlett
  6. Veldig fin! Flott fasong på kjolen.

    SvarSlett
  7. What a lovely dress, like it that u have published the pattern, so i can have a try at making this dress for my princess <3

    SvarSlett
  8. Åååå den var kjempefin !
    Takk for oppskriften, som jeg har lagret.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...