fredag 4. januar 2013

V.e.s.t.e.d.i.l.l.a. ღ


I høst hadde jeg skikkelig dilla på å strikke små vester. Jeg ble veldig inspirert da jeg så Strikkelisas og Silkesauens søte små vester, og vips hadde jeg strikket en hel haug selv. Det er jo så fort gjort og veldig praktiske små plagg.
Her er noen av de jeg strikket:

Sandnes vest

Denne vesten har jeg sett flere steder og syns den er så fiin! Blant annet her hos Miriam med bloggen Småregn. Jeg valgte å strikke den i sennepsgult, for å røffe den opp litt. Jeg liker kombinasjonen av det jentete og og det litt tøffe.



Den fikk noen fine treknapper på seg som var i den fine trøstepremiepakken jeg fikk hos hun med bloggen PrinsessaPåErta. Masse fine knapper! Jeg er så heldig. Og det var akkurat noen slike brune treknapper jeg hadde sett etter til denne vesten. :)

Det sto i oppskriften at man skulle bruke 3 nøster.. Jeg brukte ikke to hele en gang.. Rart at garnmengde de oppgir i oppskriftene ofte ikke stemmer..

Oppskrift: Sandnes Alpakka 0-4 år nr 0808 (1-1/2 år)
Garn: Sandnes Alpakka
Pinne: 3mm og 3,5 mm


Pickles enkel vest: 

Jeg fant to nøster mørk grå og ca et halvt nøste med lysgrå Nepal i kurven og prøvde meg på en hjertebord av det lyse. Syns det ble fint jeg. :) 

Oppskrift: Pickles enkel vest (str 2 år)
Garn: Drops Nepal
Pinne: 5,5 mm


Non Stop: 

Denne lille ribbevesten ble til av noen rester jeg hadde i Drops Alpakka. Gøy når det holder akkurat med garn til å bli et lite plagg, og man blir kvitt rester. Svosj! :)

Endringer: Jeg strikket de to første og siste maskene rett (inn mot splitten), for jeg syns det ble penere. Jeg økte med å ta kast på vrangsiden og strikke dem vent ulike veier foran og etter maskemarkøren, for å gjøre det penere, på pinnen etter.

Oppskrift: Non Stop trøya (str 0-2 år)
Garn: Drops Alpakka
Pinne: 3 mm

 
Babys uldne undertrøje
Denne søte lille vesten fikk på seg en fin brun og gul stoff knapp. En av de mange fine jeg fikk av min venninne. 

Endringer: Jeg har strikket vesten rundt istede for frem og tilbake for- og bakstykket. Unødvendig mye montering sprø du meg. ;) Funket helt fint å strikke rundt og rundt. ;) Jeg strikket 4 riller over 16 m under erme fellingen også, for jeg syns det ble penere med en "ramme" rundt erme åpningen enn bare på siden av ermeåpningen. Jeg har også tatt 5 masker rett i hver side av erme åpningen isteden for 4.

Oppskrift: Babys uldne undertrøje (str 1 år)
Garn: Drops BabyAlpakka Silk
Pinne: 2,5 mm

 Lun og blød babyslipover
Denne vesten ble skikkelig kul med rød treknapper på syns jeg.  
Oppskrift: Lun og blød babyslipover (str  1-1,5 år)
Garn: Drops Baby Merino
Pinne: 2,5 mm og 3 mm
Lille Livstykke
Endringer: Denne vesten har jeg også strikket rundt isteden for to deler fram og tilbake, som det står i oppskriften. Hvorfor sier noen oppskrifter at man skal strikke to deler? Skjønner ikke det.. Det er jo så mye greiere å strikke rundt. I alle fall når det er så små plagg og ingen behov for sømmer for at plagget skal holde seg bedre. Det er jo heller bare en fordel at det er minst mulig sømmer til små kropper. 
Jeg strikket stroppene på bakstykket 1 cm etter felling i nakken og stroppene på forstykket 4 cm. Jeg strikket da også perlestrikkdelen på forstykket oppover, som bakstykket, og ikke nedover som det står i oppskriften.. 
Heklet en kant rundt halsåpningen og ermåpningene med fastmasker.

Oppskrift: Lille livstykke (str 1 år)
Garn: Drops baby Merino
Pinne: 3 mm
Heklenål: 3 mm

15 kommentarer:

  1. Så mange fine vester og så mange herlige farge komboer! Nå ble jeg skikkelig inspirert til å begynne på en vest, når et prosjekt går av pinnene her så skal det en vest på! :)

    SvarSlett
  2. Så mange fiiine vester :-)

    SvarSlett
  3. Her har du skikkelig laga deg lager :)

    Liker den øverste og picles med hjerter best, men de andre er åsså superfine. Du er så flink å velge farger jeg skjelden bruker, å det er inspirerende :)

    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  4. Så flotte vester! Den sennepsgule likte jeg veldig godt.

    SvarSlett
  5. Nydelige vester du har strikket! Tror sannelig jeg må strikke flere vester jeg også:)

    SvarSlett
  6. Så mange små og søte vester du har produsert!

    SvarSlett
  7. Virkelig mange fine vester :)

    SvarSlett
  8. Så mange fine vester! Og tusen takk for så koselig omtale :) Jeg likte veldig godt din versjon i gul! Helt enig med deg, det jentete kombinert med røft er utrolig stilig :)

    SvarSlett
  9. Så mange søte vester. Jeg liker også godt å strikke disse småplaggene. Jeg ble inspirert av deg og tror jeg må strikke noen, jeg også :))

    SvarSlett
  10. Så mange fine vester du har strikket! Vest er tidenes mest anvendelige plagg, og ikke minst; et ypperlig strikkeprosjekt :) Jeg har strikket et par av disse selv, noen av de andre har jeg sett før, og et par andre var helt nye for meg! Takk for inspirasjonen :)

    SvarSlett
  11. Nå ble jeg virkelig inspirert til å strikke noen vester, her var det mange som ble utrolig flotte. Herlige farger du har brukt også.

    Godt nytt år til deg.

    SvarSlett
  12. Åå, så mange nydelige vester! *inspirert* Så flink du er med farger og knappevalg!
    Lekre alle sammen, fikk lyst å strikke minst tre av de selv :) Herlig ♥

    Ha en fin søndag
    Klem

    SvarSlett
  13. Utrolig flotte vester :) Spørs om jeg ikke må prøve meg på et par av disse.
    En flott søndagskveld til deg!

    SvarSlett
  14. Oj, det var litt av en produksjon :) Også så fine som de ble!!
    Moro med litt spreke farger.

    SvarSlett
  15. Knallfine vester :O) og så mange da!
    Ser ut til at vi liker samme ting, har maaange av disse på listen min.... skal bare gjøre litt annet
    ferdig først :O)
    Nina

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...