onsdag 23. mars 2011

Pølsegrateng. NAM!

Jeg er veldig dårlig på å bruke opp rester. Både garn-rester og mat-rester.. ;) Men jeg glimter til innimellom, og i dag lagde jeg en pølsegrateng bare av ting jeg allerede hadde i skapet. Her i huset er vi alt for dårlig til å planlegge og handle for flere dager av gangen. Syns vi flyr på matbutikken hele tiden, og det blir fort mye penger ut av vinduet når man handler hver dag. Derfor får jeg litt god samvittighet når jeg en dag ikke går på butikken, men bruker av det jeg allerede har. Man kan jo lage grateng av alt egentlig, og man kan putte oppi hva-, og hvor mye, som helst av grønnsaker, urter, kjøtt etc.. Og det blir jo så godt! Barnevennlig er det også. ;)
Her er oppskriften på det jeg lagde i dag:
2 gulrøtter
1/2 paprika
1/2 brokkoli
4 grillbølser
1/3-1/2 makke makaroni
5 små poteter
4 ss smør
4 ss mel
6 dl melk
2 egg
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts basilikum
1 ts timjan
1/2 ts muskat
ost

Kutt opp grønnsakene og pølsene i små biter. 
Kok makaronien al dente, og stek pølsebitene litt i smør.
Lag en hvit saus; smelt smør og rør inn mel, spe på med melk sakte mens det koker opp mellom hver gang. La sausen småkoke, mens du rører hele tiden, og ha alt krydderet oppi.
Ta sausen av plata og hell 2 piskede egg oppi mens du rører godt.
Ta alt sammen oppi en ildfast form og rør godt. 
Strø ost på toppen.
Stek i ca 30 min på 225 grader.

Denne gratengen var bare supergod, og det blir absolutt ikke siste gang jeg lager den!!

3 kommentarer:

  1. Ja, den gratengen så virkelig god ut! Mye bedre enn de fiskebollene vi hadde i dag! ;)
    God kveld til deg!
    :)

    SvarSlett
  2. Så artig! Mamma lagde ofte en slik grateng da jeg var liten, og jeg har beholdt den 'tradisjonen' :) Men jeg lager den uten pølsebiter og har heller pølse ved siden... - jeg er nemlig ikke så glad i pølser, hihihi...
    Og godt er det!
    c",)

    SvarSlett
  3. mmmm den så virkelig god ut!! Vi har akkurat spist pizza vi, men var godt det også :) Måtte også le av innlegget i dag, moro at vi gjør det samme :))

    Fant faktisk link til et par fine blogger hos deg i dag, måtte innom dem og har koset meg med det også :)

    Ha en superfin dag her i nord!

    Klem fra Desiree

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...