onsdag 10. november 2010

Kjempe gode gulrotrundstykker :)

I dag har jeg bakt litt rundstykker. Jeg fant en oppskrift på frukt.no som jeg brukte som et utgangspunkt. De ble kjempe gode! Perfekte å ha til suppe, eller feks med skinke og gulost. Mmmm!

Ingredienser:
1 pk tørrgjær
5 dl melk
1,6 l hvetemel
1 ts salt
1 ss honning
2 ss olje (jeg brukte soyaolje)
1 dl linfrø
1 dl revet hvitost
2 stk raspa gulrot

-Ta gjæret i en bolle. Varm melken til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av melken. Tilsett salt, honning, olje, linfrø, revet ost og de raspa gulrøttene. Elt inn mel og resten av melken til en passe fast deig som knapt slipper bollen.
-Hev i ca 30-45 minutter under plast.
-Form til rundstykker (jeg fikk 15 ganske store rundstykker) som settes sammen på et stekebrett med litt avstand imellom.
-Etterhev i ca 30 minutter.
-Pensle rundstykkene med sammenpisket egg, og stek ved 225 grader i 15-20 min.
-Avkjøl på rist.

Jeg lagde uten honning i dag, for det hadde jeg ikke, og det gikk veldig fint. ;)

3 kommentarer:

  1. Hører du magen min knurre? Det der hørtes jo kjempegodt ut! Nam nam.. må mekke i helga kanskje...

    SvarSlett
  2. Hehe.. :) Det BURDE du. De var super gode!! :)

    SvarSlett
  3. Mmmmm, syns jeg kjenner lukten. Deilig. Kanskje jeg skal prøve meg også...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...