fredag 26. november 2010

Gulrotkake

I dag har jeg bakt gulrot kake. Jammijam! Halve kaken forsvant ut døren med samboeren min, som ville ha med seg på playstation kveld med gutta. Det var kanskje like greit, så slipper jeg å trille etter helgen. Hehe.. Hvis noen vil prøve oppskriften så kommer den her:

Ingredienser:
kake
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts kanel
1 ts ingefær
1/2 ts muskatnøtt
1 ts natron
2,5 dl solsikkeolje
2 dl brunt sukker
4 egg
1/3 (av en 500 g) boks lys sirup
4-5 gulrøtter

glasur
nesten en hel pakke (ca 180 g) philadelphia ost
60 g smør (jeg bruker flytende melange)
1 ts vaniljesukker
2 ts fersk sitronsaft
passe masse melis


- Bland sammen mel, bakepulver, natron og krydder.
- Pisk sammen olje, sukker, egg og sirup, og rør dette gradvis inni melblandingen.
- Tilsett gulrot og bland. Ha røren i en form 26-28 cm.
- Stek kaken ved 150-160 grader i 1,5 time. Skru ned temperaturen litt etter 1 time.

- Rør sammen ost og smør. Melis, vaniljesukker og sitronsaft røres så inn vekselsvis i ost og smørblandingen. Smør på avkjølet kake.

3 kommentarer:

  1. Den kaka så herlig ut. Gulrotkake er blant mine favoritter.
    Ha en fin helg og kos deg med deilig kake.

    SvarSlett
  2. Mmmmm, kjenner lukten helt hit. Den ser aldeles perfekt ut. Ha en god kveld.

    SvarSlett
  3. gulrot kake er kjempe godt. Husker første gang jeg hørte om gulrot kake. Jeg rynket på nesen og tenkte gulrot og kake. " Nei takk, jeg orker ikke mer kake, er så mett" :-)Men nå vet jeg bedre. "JA takk, send et stykke til"

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...