torsdag 17. mai 2012

Ost og skinke pai.

Ja, da er 17. mai allerede gått mot kveld, og jeg er stapp mett. Jeg lagde ost og skinke pai i dag som en del av serveringa. Den var veldig populær, så jeg tenkte jeg ville dele oppskriften med dere. 
Håper dere alle har en fin fin dag, og at dere er like mette og fornøyde som meg. Kos dere videre i kveld. :)

OPPSKRIFT:

Pai deig:
4 dl mel
60 g smør
en liten dert vann. Ikke mer enn et par spiseskjeer

Fyll:
smårett skinke (jeg bruker ca 2/3 av pakken)
2 dl revet ost
litt purre (1/3 kanskje)
3 dl melk
6 egg
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts muskat

Smuldre smør og mel til det blir hel glatt. Ha i litt vann. 
Pakk deigen inni plastfolie, eller dekk bakebollen med plast, og la den hvile i kjøleskapet i ca 1 time. 
Trykk deigen ut i en paiform. Dekk også sidene. 
Prikk deigen med en kaffel og stek den i ovnen i 10-15 min på 200 grader.
Surr skinke og purre i panna med litt smør. Ha det over pai deigen.
Visp sammen egg, melk og krydder og hell det over. 
Stek videre i ca 30 min.



Og så er det jo innmari godt med en skikkelig dessert etterpå da... ;) 
Kransekake og is med bær, nonstop og daimkuler. Nam!! 



4 kommentarer:

  1. Oi. Den paien ser god ut !
    Lurer på hva slags ost du brukte ?

    Takk for oppskriften. Skal prøve den en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte vanlig Synnøve. Men det er sikkert god med andre oster også. :)

      Slett
  2. Jeg elsker pai! Og det virker som alle andre gjør også - det er alltid populært å servere.
    Teppet ditt under her ble veldig fint!

    Det ligger en utfordring til deg inne på bloggen min - om du har tid og lyst. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Nam :) Har smakt ost og skinke pai bare en gang før og det var sånn som du kjøper i butikken ferdig.Synes den var sånn passe god, men denne her som du har laget må jo være mye bedre :) Tror eg må lage det en dag :) God lørdag videre til deg :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...