torsdag 13. september 2012

Elte fritt brød

På bloggen til Maria Skappel ble jeg fristet av dette brødet. Jeg er lei av å ikke ha kjøkkenmaskin og bruke masse krefter på å elte deigen. Det er ikke så lett alltid, da jeg har leddgikt. Så da ble jeg fristet av et elte fritt brød. :)
Og det er jeg glad jeg ble, for dette var fantastisk godt. Jippi! :) Her ble det nybakt brød med brunost til kvelds. NAM!
Jeg hadde ikke alle de samme ingrediensene, så jeg endret litt. Min oppskrift ble:

10,5 dl siktet spelt mel
5 dl sammalt hvete grov eller sammalt spelt grov
1,5 dl havregryn
1,5 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl grovhakket valnøtter
1 ss salt
1 pk gjær
1 l vann

Rør det tørre sammen først
varm vannet (ca 40 grader) og bland i deigen
Hev under klede i ca 30 min
Fordel deigen i to brødformer (jeg tok en i form og en bare i en pølse rett på brettet
Hev i ca 45 min til
225 grader i 35-40 min
Ta dem ut av formen og stek ytterligere 10 min opp ned på rist.

Kos dere med deilig brød! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...